تبلیغات
وب سایت خبری،آموزشی و فرهنگی منطقه آزادتجاری صنعتی ماكو
قالب وبلاگ

وب سایت خبری،آموزشی و فرهنگی منطقه آزادتجاری صنعتی ماكو
ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت . (شهید بهشتی) 
نویسندگان
نظر سنجی
بازدید کننده محترم لطفا نظر خویش را راجع به وبلاگ و موضوعات آن براساس گزینه های زیر انتخاب نمایید. باتشکر-مدیریت وب سایت خبری دروازه ی اروپا






چت باکس


حتما بخوانید
كنترل استرس امتحان

نگرانی یا اضطراب امتحان بسیار در بین دانش آموزان رایج است. گاهی دانش آموزان فكر می كنند كه نمره ی خوبی را دریافت می كنند اما زمان امتحان نمره هایشان كاهش می یابد . عدم آمادگی كافی برای امتحان یا استرس زیاد می توانند از عاملین این مشكل باشند.

استرس چیست؟
استرس را نه می توان مثبت تلقی كرد و نه منفی . بلكه واكنش عادی بدن در برابر هیجانات ترس و رقابت هاست . استرس زمانی به عنوان یك مشكل تلقی می شود كه زیاد اتفاق بیفتد یا برای یك مدت طولانی پایدار بماند یا عاملی قوی و مخرب به نظر آید .
ما اغلب از ورزشكاران می شنویم كه قبل از یك واقعه ی مهم یا چیزی كه بسیار برایتان اهمیت دارد خودتان را روانشناسی كنید یا اجازه بدهید كه آدرنالین در بدنتان جریان یابد . این موضع یك چیز بسیار مهم رابه ما یاد می دهد و آن این است كه استرس حتی می تواند یك راهگشا برای موفقیت هم باشد كه این بستگی به چگونگی توصیف ما از آن و یا توانایی كنترل آن دارد .
مسلما این اشتباهی بزرگ است كه بخواهیم در زمان امتحان تمامی استرس درونمان را از بین ببریم چرا كه استرس برای به دست آوردن موفقیت مفید خواهد بود.اما اگر می خواهید از استرس به عنوان عاملی برای پیشرفتتان استفاده كنید لازم است كه :
1- یاد بگیرید عكس العمل های ظاهری اسرس را قبول كنید و آنها را مثبت تلقی كنید .
2- بدانید كه در چه مرحله ای شما به كمك استرستان پیشرفت می كنید .
3- استرستان را در یك حد قابل كنترل قرار دهید
.
اگر شما متوجه شدید كه طبقه بندی استرستان چگونه است ادامه بدهید :

چگونه می توانیم استرسمان را در حدی مفید كنترل كنیم :
به دلیل این كه استرس هم در بخش فیزیكی و هم روانی تاثیر دارد بهتر است كه آن را در جهات مختلفی مورد مقایسه قرار دهید .

روی انتظارات واقعی خودتان ایستادگی كنید :
تحقیقات نشان داده است كه بسیاری از دانش آموزان در مرحله ی امتحان از خود بیش ازحد انتظار دارند . برای مثال دانش آموزی كه معمولا نمره 60% در ریاضی می گیرد یك دفعه از خود انتظار 75% دارد این موضوع كه بخواهیم پیشرفتی در امتحاناتمان ایجاد شود چیز بدی نیست اما ما باور داریم كه برای رسیدن به چیزی یك پرش بلند در حقیقت یك انتظار غیر واقعی است .
راه رسیدن به این موفقیت چند مرحله ای است . ابتدا از خودتان مطم‍‍ین شوید كه می توانید نمره ی 65% را كسب كنید بعد روی 75% برنامه ریزی كنید . اگر ما واقعیت را برای خودمان قرار دهیم احتمال موفقیت بیشتری خواهیم داشت . سعی كنید انتظارا ت دور از واقعیت را بخصوص در مواردی كه بیشتر استرس زا هستند پیدا كنید . سپس یك طرح چند مرحله ا ی و گام به گام برای رسیدن به هدفتان پایه ریزی كنید . نتیجه ی این كارها را موفقیت خواهیددید.

در برابر مقایسه كردن و مقایسه شدن مقاومت كنید :
گاهی استرس از مقایسه ی پیشرفت امتحانی خود یا آمادگی امتحانی مان با همكلاسی مان ایجاد می شود. كاری كه ما باید انجام دهیم این است كه ازدرك خودمان برای رسیدن به هدفمان استفاده كنیم .
وقتی ما كارها را بر اساس موفقیت دیگران پایه ریزی می كنیم می شود گفت تقریبا همیشه انتظاراتمان نادرست است . یعنی یا بسیار كم است یا بسیار زیاد.

كنترل فشار اطرافیان:
گاهی انتظارات بیش از حد و غیر واقعی توسط مردم باعث ایجاد فشار و استرس در ما می شود . توانایی های خود را مرتبا نمایش دهید و در ذهن خود نگاه دارید تا خودتان بهترین قاضی برای تنظیم درك خود ازانتظارات واقعی شوید .

كنترل رقابت برای منابع نادر:
این موضوع یكی از دلایل رایج استرس است بخصوص در دانش آموزان سال پایانی است . به خود مسیر گام به گامتان را برای رسیدن به هدف یاد آوری كنید بنابراین راه های دیگر برای به دست آوردن یك هدف در نهایت شما را به هدف اصلی تان می رساند.

تمرین كنید كه افكار منفی را پایان دهید:
افكار منفی را با یك علامت واضح و محكم «توقف» نابود كنید و آن را با یك چیز مثبت ادامه دهید مثل:من توانا هستم و صلاحیتش را دارم و همه چیز تحت كنترل من است .

درك درونی خود را مثبت كنید :
راهی كه ما با خود را می بینیم یا با خود حرف می زنیم سازنده ی راهی است كه در مواقع استرس زا واكنش می دهیم .
هروقت كه شما به چیزی منفی فكر می كنید یا آن را بیان می كنید مثل این كه : «من دفعه ی آخر شكست خوردم این بار هم شست خواهم خورد » این موضع را با یك درك درونی قوی و منطقی ادامه بدهید مثل «درست اگرچه من دفعه ی قبل شكست خوردم اما این بدان معنا نیست كه من باز هم شكست بخورم . من حالا آمادگی بهتری دارم و برای رسیدن به هدفم یك شانس دیگر دارم .»
استرس خنثی كننده و سست كننده را به یك استرس فعال و مفید تبدیل كنید .
به خودتان هر گاه موفق می شوید جایزه بدهید . در نتیجه شما احساس خوبی از خودتان خواهید داشت و اعتماد به نفستان رشد خواهد كرد .

دو روز قبل از زمان امتحان تمرینات را شروع كنید :
در صورت امكان به اتاقی كه در آن قرار است امتحان برگزار شود بروید . تمامی مراحل را تمرین كنید یعنی از زمانی كه بیرون با دیگردانش آموزان ایستاده اید تا زمانی كه ورقه های امتحان را به دستتان می دهند.

به موفقیتهایتان زندگی ببخشید:
مردم اغلب زمان زیادی را به فكر كردن به شكستهاشان اختصاص می دهند تا به موفقیتهاشان . شما می توانید اعتماد به نفستان را بسازید ومثبت اندیش باشید به خاطر آنچه كه می دانید .نه منفی اندیش به خاطر آنچه كه نمی دانید.
بعد از هر اصلاحی یك حس موفقیت را با تبریك به خود القا كنید برای آنچه كه حال بیشتر می دانید .

تمرینات ریلكسیشن (Relaxation ) ماهیچه ها:
پیشرفت تمرینات ریلكسیشن ماهیچه ها این توانایی را به شما می دهد كه احساس های ناخوشایند جسمی را كاهش دهید و در آرامش بیشتری باشید.
حدود سه ماه (دوبار در روز) تمرین ریلكسیشن ماهیچه منجر به تاثیری خوب در بدن می شود. برای انجام اینها لازم است ابتدا یك ورزش كوتاه ریلكس ماهیچه ای حدود دو دقیقه در ساعت انجام دهید تا خود را برای دو هفته ی آخر قبل ا ز امتحانات آماده كنید.
برای شروع این تمرین را امتحان كنید : جایی آرا م و راحت دراز كشیده یا بنشینید . تمرین را در سراسر بدن ماهیچه به ماهیچه انجام دهید . برای 10 ثانیه ماهیچه را منقبض كنید و سپس برای 10 تا 15 ثانیه آن را استراحت دهید .سپس تمرین را از پاها تا سرتان انجام دهید . زمان را كنترل كنید و آرا م باشید . استرسی نداشته باشید اگر دفعه ی اول برایتان سخت بود . با تمرین آسان تر خواهد شد . یك موزیك آرام هم می تواند كمك كند.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید:
بعضی غذاها آرامش دهنده ترند مثل شیرو موزكه به طور طبیعی شامل مورفین هستند كه به آرامش شما كمك می كنند .دیگر غذاهای سالم و سبك شامل پوره ی سیب زمینی نان و لوبیای پخته (اگرچه من زیاد لوبیای پخته را صبح و یا شب قبل از امتحان توصیه نمی كنم ) هستند. كاهو و دیگر سبزیجات خام نیز مفیدند . در مقابل بعضی مواد فقط شما را گول می زنند كه شكر از اصلی ترین آنهاست.شكر ممكن است انرژی گرمایی بالایی به شما بدهد اما به قیمت اینكه باعث می شود بیش از قبل عصبی شوید. شكلات در یك حد معقول كافی است. ممكن است الكل های موجود در شكلات (تیابرمین) تاثیرات آرامش دهنده داشته باشند و اثرات شكلات را از بین ببرند . اگر شما باید در زمان امتحان فقط چیزهای شیرین بخورید شكلات بر شكر خالص ترجیح داده می شود.

از داروهایی كه موجب رشد استرس می شوند اجتناب كنید:
كافیین یك داروی بسیار قوی است كه دقیقا روی سیستم مركزی اعصاب تاثیر می گذارد و هیجانات را بالا می برد. شما به اندازه ی كافی به خاطر داشتن امتحان نگران هستید و هیجان دارید . این واقعا نظر بدی است كه واكنش سیستمتان را با چنین داروی بالاتر ببرید.

رژیم غذایی گیاهی را امتحان كنید(ارامترپیAromatherapy ):

ارامترپی شامل استفاده از روغنهای ضروری از گیاهان می شود كه به راحتی می توان از آنها آرامش خاطر كسب كرد. دو قطره روغن سنبلlavender) )شبها روی بالشتتان بریزید یا چند قطره از روغن سمبل و اكلیل كوهی یا رزماری (Rosemary) و عطر شمعدانی Gernanium)) در حمامتان بگذارید.

دیگر روشهای كاهش استرس :
* اگر لازم است زمانی از كار و دیگر فعالیتها دست بكشید .
* انتظار داشته باشید كه كمی اذیت شوید یا خواب چندان راحتی قبل و در طول امتحانات نداشته باشید . خودتان را با داشتن خواب خوب قبل از شروع این ایام آماده كنید.
به رابطه ها خاتمه ندهید. مهم نیست در چه فاصله ی زمانی بلافاصله قبل یا در طول ایام امتحانات . واكنش احساسات شما ممكن است موجب تعجب شود . احساسات مخدوش ذهن را مخدوش می كند .ادامه دهید و با مسایل ارتباطی بعد از آخرین امتحانتان درگیر شوید.
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

درس معلم ار بود زمزمه ی محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
ادعا نمی کنیم که بهترینیم، بی ادعا خرسندیم که بهترین ها مارا برگزیده اند.
بازدید كننده محترم: مارا در هرچه بهتر و پربارتر شدن وب سایت یاری نمایید.
مدیریت وب سایت
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
--> بازدیدکننده محترم:برای ترجمه سایت به زبان دلخواه روی کشور مورد نظر کلیک کنید

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




بیست تمپ

پ


[cb:blog_contact_href]

MEHRABANI