تبلیغات
وب سایت خبری،آموزشی و فرهنگی منطقه آزادتجاری صنعتی ماكو
قالب وبلاگ

وب سایت خبری،آموزشی و فرهنگی منطقه آزادتجاری صنعتی ماكو
ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت . (شهید بهشتی) 
نویسندگان
نظر سنجی
بازدید کننده محترم لطفا نظر خویش را راجع به وبلاگ و موضوعات آن براساس گزینه های زیر انتخاب نمایید. باتشکر-مدیریت وب سایت خبری دروازه ی اروپا






چت باکس


راهبردهای مطالعه ویادگیری

 

روش مطالعه ی مشارکتی :باهم مطالعه کردن یکی ازروشهای شناخته شده وموثر یادگیری درمیان دانش آموزان ودانشجویان بوده است .درروش مطالعه مشارکتی (cooperativescript )  یادگیرندگان به صورت دونفری باهم کارمی کنند وبه نوبت خلاصه مطالبی راکه میخوانند برای هم می گویند

ابتدا یکی از دونفریادگیرنده نقش توضیح دهنده رابرعهده می گیرد ونفردوم وظیفه اش گوش دادن است و  درنوبت نفر دوم توضیح می دهدونفراول گوش می کند .

مراحل روش مطالعه مشارکتی به شرح زیرمی باشد.            

1 ) به صورت تصادفی مثلابه وسیله ی بالا انداختن یک سکه تصمیم بگیرید که ابتدا چه کسی توضیح دهنده وچه کسی گوش دهنده باشدبعدشروع به مطالعه بکنید.

2)پس ازاینکه مطالعه ی قسمتی ازمتن (حدود500یا600کلمه )رابه پایانرسانیدید خواندن رامتوقف کنید .

3)توضیح دهنده خلاصه ی متنی راکه خوانده است باصدای بلند برای دوستش توضیح می دهدواین کاررا بدون نگاه کردن به متن انجام می دهد .دراین خلاصه بایدتمامی نکات ومفاهیم مهم واساسی گنجانیده شوند.

4)پس ازآنکه توضیح دهنده کار خلاصه کردن رابه پایان رسانید گوش دهنده بانگاه کردن به متن اقدامات زیر راانجام می دهد :

الف – نکات مهمی راکه درخلاصه ی ارائه شده جاافتاده اند بیان می کند واشکالات وکج فهمی هارابرطرف می نماید

ب –به کمک ربط دادن مطالب جدید با مطالبی که قبلایاد گرفته است به یادآوری ودرک مطالب کمک می کند.همچنین درصورت لزوم ازشکل وطرح ورسم نیز می تواند سودببرد.

5)توضیح دهنده می تواند به گوش دهنده در تصحیح ویادآوری خلاصه ی مطلب کمک کند.

6)پس ازاینکه خلاصه ی اولین بخش کامل شد نقش خود راعوض کنید واین بارنفر دوم به خلاصه کردن متن بپردازد ومراحل فوق را تکرارکنید .بااین تغییرادامه بدهید تااینکه  همه ی متن خوانده وفهمیده شود.

 

پژوهشهایی که درباره ی اثربخشی روش مطالعه ی مشارکتی انجام گرفته (ازجمله مک دونالد وهمکاران 1995به نقل اسلاوین 1991)نشان داده دانش آموزان ودانشجویان که به این طریق مطالعه می کنند از کسانی که مطالب رابرای خودشان خلاصه می کنند یا صرفا به مطالعه ی مطالب می پردازند بیشتر می آموزند و آموخته ها رابرای مدت طولانی تری دریادنگه میدارند .

 

روش مطالعه ی مشارکتی برای هر دو نفر شرکت کننده موثراست اما جالب اینجاست که همواره سهم توضییح دهنده از یادگیری بیشتراز گوش دهنده است .

  

منبع : سیف علی اکبر روشهای یاد گیری ومطالعه

 

  

عبدالله آتش زبان آموزگارپایه پنجم مدرسه ی ایثار بازرگان

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

درس معلم ار بود زمزمه ی محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
ادعا نمی کنیم که بهترینیم، بی ادعا خرسندیم که بهترین ها مارا برگزیده اند.
بازدید كننده محترم: مارا در هرچه بهتر و پربارتر شدن وب سایت یاری نمایید.
مدیریت وب سایت
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
--> بازدیدکننده محترم:برای ترجمه سایت به زبان دلخواه روی کشور مورد نظر کلیک کنید

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




بیست تمپ

پ


[cb:blog_contact_href]

MEHRABANI