تبلیغات
وب سایت خبری،آموزشی و فرهنگی منطقه آزادتجاری صنعتی ماكو
قالب وبلاگ

وب سایت خبری،آموزشی و فرهنگی منطقه آزادتجاری صنعتی ماكو
ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت . (شهید بهشتی) 
نویسندگان
نظر سنجی
بازدید کننده محترم لطفا نظر خویش را راجع به وبلاگ و موضوعات آن براساس گزینه های زیر انتخاب نمایید. باتشکر-مدیریت وب سایت خبری دروازه ی اروپا






چت باکس


اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبی استفاده شودمی تواند به دورانی اثر گذاز در زندگی دانش آموزان وآینده شان  تبدیل شود.                                                                       

اوقات فراغت موضوعى منحصر به فصل، زمان یا عده اى خاص نیست. اما وقتى به پایان فصل امتحانات و شروع تابستان نزدیك مى شویم، به یادمان مى آید كه باید براى اوقات فراغت میلیون ها دانش آموزى كه تعطیلاتى طولانى را درپیش دارند، برنامه اى داشته باشیم. پركردن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان گاه به معضلى جدى براى والدین تبدیل مى شود.

اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبى استفاده شود، مى تواند به دورانى اثرگذار در زندگى دانش آموزان و حتى آینده شان تبدیل شود، ولى در بسیارى از مواقع چنین اتفاقى رخ نمى دهد.
تا نیمه شب پاى تلویزیون نشستن، ساعت ها ور رفتن بى هدف با رایانه، صبح ها تا دیروقت خوابیدن و بخش عمده روز را با كسالت سپرى كردن یك مشكل بارز از نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهرهاست.

اوقات فراغت یا استراحت مطلق
برخى از كارشناسان عقیده دارند دانش آموزان تابستان را زمانى براى فرار از فشار مدرسه تلقى مى كنند.
در این شرایط، اگر والدین و دولت بتوانند برنامه هاى آموزشى جالبى تدارك ببینند، اوقات فراغت از حالت كسالت بار خارج مى شود و بچه هایى كه از سر بیكارى به رفتارهاى نابهنجار رو مى آورند، حرفه جالبى مى آموزند و هم خود را سرگرم مى كنند و هم امكان اشتغال پیدامى كنند. در غیر این صورت، اوقات فراغت نتیجه مثبتى به همراه نمى آورد.
علت این كه دانش آموزان این قدر منتظر تعطیلات تابستان اند، فشار دوران مدرسه است. درنتیجه، تصور دانش آموزان از اوقات فراغت تابستان این است كه هیچ كارى نكنند. اگر هم به كلاس هایى مى روند، به خاطر فشار والدین است. در بسیارى از مواقع، برنامه هاى والدین براى اوقات فراغت بچه ها برایشان حالت تكلیف پیدامى كند.
درواقع، بیشتر این خود والدین هستند كه مى خواهند اوقات فراغت بچه ها را پركنند و گاه این كار حالت مسابقه اى را براى ثبت نام فرزندانشان در كلاس هاى مختلف میان آن ها به وجود مى آورد. نتیجه شركت دادن آنها در كلاس هاى مختلف زبان و ورزش و... است كه هزینه زیادى هم دارد. این آموزش ها از آنجایى كه مستمر نیست، فایده اى ندارد. درنتیجه، در این میان به جاى بچه ها، آموزشگاه ها و والدین سود مى برند!
بچه ها را نباید با اصرار به كلاس خاصى فرستاد، بلكه مى توان از خود شان پرسید كه چه چیزى خستگى شان را برطرف مى كند و آن ها را به سمت كارهاى موردعلاقه شان سوق مى دهد. متولیان هم باید برنامه ریزى داشته باشند. كلاس هاى بیرون ارزان نیست، بنابراین مى توان كلاس هایى تشكیل داد كه حالت خصوصى نداشته باشند. مدارس از این نظر پایگاه هاى خوبى هستند. كلاس ها باید به نحوى برگزارشوند كه بچه ها احساس نكنند هرروز باید صبح زود از خواب بیدار شوند و به اجبار در آن ها شركت كنند. این كلاس ها باید مستمر و فشرده باشند تا مدت زیادش بچه ها را خسته نكند. در ضمن، این كلاس ها باید تنوع زیادى داشته باشند. ما هیچ وقت ندیده ایم براى بچه ها كلاس هاى خیاطى، آرایشگرى یا گل سازى و... برگزار شود. درحالى كه معلمان مدارس فنى و حرفه اى و كار و دانش كه متخصص این رشته هایند، مى توانند به صورت درسى این آموزش ها را به بچه ها ارائه دهند.»
در كشورهاى پیشرفته برنامه هاى زیادى براى تعطیلات طولانى دانش آموزان تدارك دیده مى شود. این برنامه ها اغلب ازسوى تشكیلات محلى به اجرا درمى آید. در كشور فرانسه، تعطیلات تابستانى كمتر از ۲ ماه است. در بقیه سال، بچه ها نسبت به بچه هاى ایرانى مدت بیشترى در مدرسه مى مانند، ولى براى تقریباً هر ۸ هفته، ۱ یا ۲ هفته تعطیلى دارند. پدر و مادرها از قبل براى این تعطیلات به ویژه براى تعطیلات طولانى تابستان برنامه ریزى مى كنند تا بچه ها به حال خود رها نشوند. معمولاً والدین هم ۳ تا ۴ هفته مرخصى مى گیرند تا با بچه هایشان باشند. امكانات جنبى هم براى این دوران زیاد است. این امكانات را مراكز محلى كه همان انجمن هاى محلى و دفاتر نوجوانان و جوانان هستند (مانند فرهنگسراها) ایجاد مى كنند. آنها بچه هاى محل كه در سنین میان ۷ و ۸ سال تا ۱۵ ، ۱۶ ساله اند را جمع مى كنند و به مدت تقریباً ۳ هفته با اتوبوس به اردوگاه مى برند. دراین مدت، بچه ها فعالیت هاى مختلف تفریحى، سیاحتى و گردشى دارند. گیاهان كوه ها را مى بینند و درباره آنها بحث مى كنند و فعالیت هاى محلى را نظاره گرند. مراكز محلى در آستانه تابستان برنامه هایشان را پیشنهاد مى دهند و بچه ها هركدام را بخواهند انتخاب مى كنند. در اردوها، ورزش فعالیت اصلى است و بچه ها فعالیت هاى جنبى مانند نامه نگارى را هم مى آموزند. این مراكز بچه ها را بیمه مى كنند و مواظبت از آنها را به طور كامل به عهده مى گیرند. از آنجایى كه براى چنین فعالیت هایى نیرو لازم است، این مراكز به داوطلبانى كه به سن ۱۶-۱۵ سالگى وارد مى شوند، نگهدارى بچه ها را آموزش مى دهند. بچه ها از سن ۱۸-۱۷ سالگى و دوران دانشجویى به صورت پاره وقت دراین اردوها فعالیت مى كنند. ویژگى این اردوها این است كه هم افراد فقیر و هم ثروتمند، مى توانند در آنها شركت كنند. ضمن این كه دولت براى بچه ها هزینه اى را درنظر مى گیرد.
خانواده ها هم از این برنامه ها استقبال مى كنند، چون علاوه بر این كه نحوه گذران اوقات فراغت بچه ها برایشان مهم است، مى دانند كه اگر بچه ها را به حال خود رها كنند ممكن است به راه خطا بروند و وقتى دراین برنامه ها شركت مى كنند، دست كم، اندكى تحت نظارت هستند.
در كشور ما ارگان ها و نهادهاى دولتى امكانات زیادى دارند كه بخشى از آن را مى توانند در طول تابستان دراختیار بچه ها قرار دهند.
وقتى رسانه هاى تصویرى تنها سرگرمى بچه ها مى شود
فیلم ها و مجموعه هاى تلویزیونى موردعلاقه بچه هاست، به خصوص فیلم هاى اكشن جذابیت و كشش زیادى براى نوجوانان دربردارد.
درحالى كه كارشناسان مى گویند هرچند كه فیلم هاى اكشن مى تواند موجب تخلیه روانى همه افراد شود، ولى وقتى زمینه فقر و بیكارى وجود داشته باشد، به افزایش خشونت و الگوبردارى از رفتارهاى خشن مى انجامد. عده اى از بچه ها هم انرژى زیادى دارند و مى خواهند این انرژى را تخلیه كنند و بهترین روش تخلیه انرژى را در زد و خوردى كه از فیلم یاد گرفته اند، مى بینند.
طبیعى است كه اگر براى اوقات فراغت بچه ها هدف گذارى نكنیم، واقعاً هم اوقات فراغت زاید به نظر مى رسد و والدین از خدا مى خواهند كه تابستان هرچه زودتر به پایان برسد.

پی نوشت ها :

1.    حسن شعبانى، مهارت هاى آموزشى و پرورشى (روش ها و فنون تدریس)،

2.    على شریعتمدارى، روان شناسى تربیتى،

3.    رشد تکنولوژى آموزشى، مهر 1374، رشد خلاقیت

4- منیجه شهنى ییلاق، روان شناسى براى آموزش،


[ جمعه 28 خرداد 1389 ] [ 23:11 ] [ کامل زینالی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

درس معلم ار بود زمزمه ی محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
ادعا نمی کنیم که بهترینیم، بی ادعا خرسندیم که بهترین ها مارا برگزیده اند.
بازدید كننده محترم: مارا در هرچه بهتر و پربارتر شدن وب سایت یاری نمایید.
مدیریت وب سایت
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
--> بازدیدکننده محترم:برای ترجمه سایت به زبان دلخواه روی کشور مورد نظر کلیک کنید

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




بیست تمپ

پ


[cb:blog_contact_href]

MEHRABANI